Increasing the Literacy and Numeracy of Students at SDN 221 Babakan Sentral Bandung in the Campus Teaching Program

Authors

  • Sidiq Aulia Rahman Universitas Langlangbuana
  • Dimas Arif Santoso Universitas Merdeka Malang
  • Firgi Saridaningsih Universitas Pendidikan Indonesia
  • lian Assyra Maulida Universitas Pendidikan Indonesia
  • Heti Nurhasanah Universitas Islam Nusantara
  • Hevi Agnes Setia Universitas Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.70825/jptb.v6i2.2316

Keywords:

literacy, numeracy

Abstract

The Kampus Mengajar (KM) program at the SDN 221 Babakan Sentral Bandung aims to enhance students' literacy and numeracy through innovative and interactive teaching approaches. This initiative is implemented using learning mentoring methods, literacy and numeracy enhancement programs, as well as curriculum adjustments and the utilization of school media and environment. The initial and final test results show significant improvements in literacy (44%-57%) and numeracy (44%-60%) among students. These findings indicate that innovative approaches, student engagement, and the use of educational play tools are effective in improving the quality of education. The implications of these results suggest the need for replicating similar programs in other schools facing similar challenges to continuously enhance students' literacy and numeracy.

References

Damayanti, N. W., & Ikhwaningrum, D. U. (2022). Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Berbasis Aktivitas Pola Hidup Sehat. Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(3), 1–5.

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283. http://jurnal.ekadanta.org/index.php/Widyalaya/article/view/121

Dewi, A. C., Lamasitudju, C. S., & Jaya, H. (2022). Berbasis Stem Di SMK Untuk Mendukung Kemampuan Literasi Dan Numerasi. Jurnal Media Komunikasi Pendikan Teknologi Dan Kejuruan, 9(2), 51–58.

Fauziah, S. L. (2022). Pendampingan Belajar pada Bidang Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar di Masa Transisi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2606–2615. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2422

Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Dengan Soal Hots. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9), 566–575. http://idealmathedu.p4tkmatematika.org

Pratiwi, A. E., & Tranggono, D. (2023). Program Kampus Mengajar Angkatan 4 Sebagai Usaha Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi SDN Abstrak. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(1), 164–170.

Pulungan, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi pada Materi Persamaan Linear Siswa SMP PAB 2 Helvetia. Journal On Teacher Education, 3(3), 266–274.

Putri, B. A., Utomo, D. P., & Zukhrufurrohmah, Z. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aljabar. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 141–153. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.141-153

Rahman, S. A., Kosasih, U., & Saputra, S. (2022). Merancang Media Pembelajaran Etnomatematika untuk Guru Sekolah Dasar di Kota Bandung. VIVABIO, Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 4, 92–96.

Rohim, D. C. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.14993

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Zuhra, F., & Safarati, N. (2021). Pelatihan Implementasi Literasi dan Numerasi Dalam Proses Pembelajaran Untuk Guru MTsS. Journal Ummat, 5(6), 5–12.

Published

2024-12-31

How to Cite

Rahman, S. A., Santoso, D. A., Saridaningsih, F., Maulida, lian A., Nurhasanah, H., & Setia, H. A. (2024). Increasing the Literacy and Numeracy of Students at SDN 221 Babakan Sentral Bandung in the Campus Teaching Program. Jurnal Pengabdian Tri Bhakti, 6(2), 178–187. https://doi.org/10.70825/jptb.v6i2.2316